Comments: |
Anouk verbluffend bij bescheiden
Symphonica In Rosso
Nadat twee Symphonica In Rosso-shows van Anouk vorige week werden
afgelast vanwege stemproblemen, haalt de zangeres tijdens de
vervangende show alles uit de kast.
Alle voorgaande edities van Symphonica In Rosso werden gekenmerkt
door groots spektakel met een uitvoerige ouverture van het
repertoire van de optredende artiest, vergezeld van flitsende
videomontages en een zee van in het rood geklede fans. Niets van dat
alles is het geval bij Anouk.
De Haagse zangeres houdt het opvallend simpel, binnen de kaders van
het concept zelfs bescheiden.
Geen grootse opkomst die opgeluisterd wordt door luid vibrerende
snaarinstrumenten, galmend koper en bulderende pauken. De zangeres
loopt haast onopgemerkt, zonder verdere franje, het podium op.
Gekleed in smaakvol zwart legt ze de dresscode van haar illustere
voorgangers, eigenwijs als ze is, naast zich neer. En ook een groot
deel van het publiek heeft de rode kledij voor de verandering in de
kast laten hangen, zo merkt Anouk op. "Het is toch Symphonica In
Rosso?", lacht ze.
De show van Anouk wijkt ook af van voorgaande edities met de
relatief spaarzame inzet van hits over de volle duur van de avond.
Anouk start haar optreden met The Rules, niet echt haar meest
gemakkelijk in het gehoor liggende liedje.
Het is een van de composities van haar nieuwe album Sad Singalong
Songs, waarvan de helft in het eerste half uur voorbij komt. Best
zware kost, waarbij wel goed gebruik wordt gemaakt van Guido's
Orchestra. Wellicht had Birds met dit orkest nog meer indruk gemaakt
op het Eurovisie Songfestival.
De meerwaarde van het orkest is verder vooral noemenswaardig bij de
zeer opgewekte uitvoering van Woman, de normaliter wat kleurloze hit
One Word, het zeker in deze versie zeer ontroerende Michel, de
breekbare powerballad Lost en de nauwkeurige reproductie van de
nummer 1-hit Three Days In A Row. Veel van het stevigere repertoire
van Anouk wordt achterwege gelaten en getuige de gitaarnummers die
wel voorbij komen, is dat geen onverstandige zet geweest. Aan Girl
en Nobody's Wife wordt een enigszins interessante draai gegeven, bij
de andere nummers is het orkest slechts een schamele toevoeging.
Anouks achtergrondvocalisten krijgen wederom de ruimte om hun talent
te etaleren, zoals dat tijdens reguliere concerten ook gebeurt in
vertolkingen van Modern World (wat het liedje beslist ten goede
komt). Shirma Rouse, Jenny Lane en Yerry Rellum zingen bovendien een
medley van Anouk-nummers. Vriendin Trijntje Oosterhuis zingt haar
hit Knocked Out en gaat in duet met Anouk op het vocaal imposante
Nothing At All. De solozang van Anouk is evenzeer verbluffend, zeker
gezien haar stemproblemen. Haar acrobatische zangkwaliteiten zijn
het voornaamste showelement van deze Symphonica In Rosso.
This live album was recorded during
the Symphonica in Rosso-concerts on December 16 and 19, 2013, in the
Ziggo Dome, Amsterdam. Anouk performed her songs in special
arrangements with Guido's Orchestra. It is the first time that Anouk
gave concerts with an orchestra. |